تقسیم کسر

قسیم کسر ها را به سه روش زیر، می توانیم انجام دهیم:

1- اگر مخرج ها مساوی باشند از مخرج ها صرف نظر کرده صورت کسر اول را بر صورت کسر دوم تقسیم می کنیم.

اما اگر مخرج ها مساوی نباشند مخرج مشترک گرفته و مخرج ها را مساوی می کنیم سپس صورت کسر اول را بر صورت کسر دوم تقسیم می کنیم.

2- کسر اول را نوشته، علامت تقسیم را به ضرب تبدیل کرده و سپس کسر دوم را معکوس می کنیم و عمل ضرب را انجام می دهیم.

3- دور در دور و نزدیک در نزدیک: از این روش، فقط در مواقعی که لازم باشد استفاده می کنیم.


برچسب‌ها: كسر متعارفي

کسر متعارفی

سر متعارفی در جریان اندازه گیری و زمانی پدید آمد که ناچار شدند واحد اندازه‌گیری را بشکنند؛ چرا که برای ادامه اندازه گیری، نتوانستند از واحد استفاده کنند. این موضوع، به ویژه از پیدایش کسرهای مشخص، پیش از پیدایش مفهوم کلی کسر، روشن می‌شود.

زمان زیادی لازم بود تا "نیم" و "یک چهارم" به صورت ‎۱/۲ و ‎۱/۴ برای هر نوع واحدی (طول، حجم، وزن، زمان) به کار رود.

در هزاره دوم پیش از میلاد بود که بشر توانست از کسر، همچون بخشی از واحد، استفاده کند.در بابل کهن، حتی نمادهای خاصی برای برخی کسرهای متعارفی وجود داشت.

گویا صفت فاعلی از مصدر گفتن می باشد و در ریاضی هر عدد کسری مانند و یا هر عددی که بتوان آن را به شکل یک کسر نوشت را یک عدد گویا می نامیم. مانند 2- ، 0 ، 3+ ،2/3 -، 25/- که به ترتیب به شکل کسرهای می توان نوشت. به طور کلی هر عددی که بتوان آنرا به صورت کسر نوشت، به طوریکه صورت و مخرج آن متعلق به اعداد صحیح باشند و مخرج آن مخالف صفر باشد یک عدد گویا می گویند. مجموعه اعداد گویا را با حرف Q حرف اول کلمه ی Quotient به معنی «خارج قسمت» نمایش می دهند .

.1- بین هر دو عدد گویا بی شمار عدد گویا می توان یافت

مثال  بین دو عدد گویا  سه عدد دیگر بنویسید .
         
                ابتدا دو عدد را هم مخرج می کنیم . 

2- اگر دو عدد گویا داشته باشیم عدد گویا ی بین این دو عدد است یعنی مثال  بین دو عدد گویا چهار عدد دیگر بنویسید . حل :

3- اگر دو عدد گویا ی مساوی باشند، آنگاه (خاصیت طرفین وسطین) مثال 

4- اگر کسری برابر صفر باشد، صورت آن برابر صفر است . مثال  عدد x را بیابید به طوریکه حاصل برابر صفر باشد . حل :

5-اگر کسری برابر یک باشد، صورت و مخرج آن برابرند .

 مثال  عدد x را بیابید به طوریکه حاصل کسر    برابر یک باشد . 

حل :

6- تقسیم عدد گویا : (روش دور در دور نزدیک در نزدیک ) مثال  (روش دور در دور نزدیک در نزدیک )

7-دو عدد گویا معکوس یکدیگرند، هر گاه حاصل ضرب آن ها برابر یک باشد. مثال  معکوس یکدیگرند . و .

8-در مورد کسر ها ی داریم :

کنفرانس فرحان خداداد

راه شناخت تعداد جمله در شعر یا نثر

1- فعل های حاضر در جمله را می شماریم.

2-فعل های حذف شده را جمله  به حساب می آوریم .

3-ندا و منادا را یک جمله به حساب می آوریم .

4-اصوات هم یک جمله به حساب می آیند .

Ø     پـــرو ردگـارا ، خودت به فریادمان برس .

          جمله اول               جمله دوم

        ندا و منادا                برس : فعل جمله

 

Ø     هزاران آفرین بر جان پاکش

            یک جمله

فعل « باد » در این جمله حذف حذف شده است .یعنی هزاران آفرین بر جان پاکش { باد}

Ø     افسوس   که عمر بر باد رفت .    

        جمله اول          جمله دوم

                    اصوات

Ø     زنـهار  مگو سخن به جز راست

     جمله اول              جمله دوم

       اصوات

Ø     نسیم  خوش خبر ، از نور چشم من چه خبر ؟

      جمله اول                        جمله دوم

 

نشانه ندا از جمله حذف شده است.یعنی ای نسیم  خوش خبر

 

v    به اسمی که بعد از نشا نه های « ای ، یا ، ایا  » بیاید منادا می گویند.

 

v    نشانه ی ندا ی « ا » بعد از منادا می آید .

     خـدا یـا   

     منادا  یک جمله

طبیعی و مصنوعی

سنگ، پشم، پوست و چوب موادّی هستند که در طبیعت یافت م یشوند. انسا نهای گذشته بدون اینکه تغییر زیادی درآن ها ایجاد کنند، از آن ها برای نوشتن، نقّاش یکردن و... استفاده م یکردند. این مواد، موادّ طبیعی هستند.شکل زیر تعدادی از مواد طبیعی را نشان م یدهد
.           

بیشتر مواد و وسایلی که امروزه ما از آن ها استفاده م یکنیم، ب هطور طبیعی یافت نم یشوند، بلکه آن ها را از موادّ موجود درطبیعت م یسازند. این مواد، موادّ مصنوعی نامیده م یشوند.

قوانین جمله نویسی در نستعلیق

رای نوشتن یک جمله بهخطزیبای نستعلیق رعایت قواعد زیر توصیه میشود:

1- جمله نوشته شده به شکل ویا فرم (ب) نوشته شود.برای این منظور:

*)ابتداوانتهای سطرکمی بالاترازخط نوشته میشود.

2-فاصله بین حروف وکلمات درجمله به اندازه یک نقطه همان قلمی است که باآن مینویسیم.

3-در جمله حداقل یک کشیده بایدوجودداشته باشد.

*)جایگاه کشیده تاجای ممکن دروسط جمله انتخاب شود.

*)کلمه ابتداوانتهای جمله کشیده نمی شود.

مراحل درست کردن کاغذ از درخت

تبدیل چوب به قطعات ریز

با استفاده از ماشین پوست کنی و دستگاه تولید تراشه و عبور تراشه‌ها از الک مخصوص صورت می‌گیرد و قطعاتی به طول حداقل 4 و عرض 2 سانتی‌متر (در مورد چوب) بدست می‌آید.

تبیان زنجان

پختن چوب و تولید خمیر

این عمل ، ممکن است از طریق مکانیکی یعنی بدون استفاده از مواد شیمیایی و توسط بخار آب جوش ، تحت فشار صورت گیرد که معمولاً برای تهیه کاغذهای ارزان و کاهی ، مانند کاغذ روزنامه متداول است. در روش شیمیایی از هیدروکسید سدیم (در روش قلیایی) ، سولفیت هیدروژن کلسیم ، ، درمحیط اسیدی (PH=2-3 ، روش بی‌سولفیت) و یا سولفیت سدیم (در روش سولفیت) همراه با کمی کربنات سدیم در دمای بالاتر از . 100 درجه سانتی‌گراد و تحت فشار ، استفاده می‌شود. در این مرحله ، خمیر قهوه‌ای رنگی حاصل می‌شود که از آن در تهیه مقوا ، کارتن و یا کاغذ‌های کاهی استفاده می‌شود.

شستشوی خمیر کاغذ

شستشوی قلیایی با استفاده از محلول 3 درصد سود در دمای 45 تا 50 درجه سانتی‌گراد به مدت یک تا دو ساعت صورت می‌گیرد. این عمل برای جدا کردن لیگتین و کاهش رنگ خمیر انجام می‌پذیرد.

اعمال شیمیایی (رنگ زدایی)در دو مرحله صورت می‌گیرد :

•کلر زنی ، که در PH=2 تا دمای 25 تا 45 درجه سانتی‌‌گراد به مدت تقریبی یک ساعت صورت می‌گیرد. در این مرحله ، لیگتین باقیمانده در خمیر ، به صورت محلول در می‌آید که بسته به نوع مواد شیمیایی بکار رفته برای پخت ، بین 3 تا 15 درصد ممکن است تغییرکند.

•رنگ زدایی که توسط هیپوکلریت سدیم (به صورت محلول 3 درصد) ، دی‌اکسید کلر ، پراکسید هیدروژن ، اوزون و غیره در PH=9-10 صورت می‌گیرد تا اینکه لیگتین فقط اکسید شود و سلولز تحت تأثیر قرار نگیرد.

تبیان زنجان

خشک کردن خمیر کاغذ

دراین مرحله ، خمیر کاغذ را از دستگاه تمیز کننده و توری‌هایی که دارای سوراخهای 2 تا 3 میلیمتری‌اند، عبور می‌دهند تا قسمت عمده آب خود را از دست بدهد. بعد آن را از پرسهای قوی عبور می‌دهند تا باقیمانده آب آن نیز خارج شود.

پرس کردن ، برش زدن و بسته بندی

با عبور خمیر خشک شده از میان غلتک‌های مخصوص ، آن‌را به صورت صفحات کاغذ در آورده ، توسط دستگاه برش آن را در اندازه‌های مورد سفارش و نیاز بازار مصرف برش می‌دهند و بسته‌بندی می‌کنند.


از درخت تا کاغذ

  • تعداد بازديد :
  • 149002
  • شنبه 7/8/1390
  • تاريخ :

تاریخچه کاغذ و طرز تهیه ی آن

انواع کاغذ

انسان اولیه به تدریج که نیاز به تصویر کردن اشیاء، یادداشت کردن وقایع و ارسال پیام های کتبی را درک کرد، اهمیت و ضرورت شیئی که بتواند بر روی آن اثر به جا ماندنی را ثبت کند، دریافته بود و همواره در راه دستیابی به آن تلاش می‌کرد. کلمه کاغذ از واژه چینی کاکتز گرفته شد. ( نام فارسی آن را رخنده یا پرزه است)

 

تاریخچه

در بین النهرین از لوحه های گلی، در مصر (1838 ق.م) از پاپـیروس، در چین از حکاکی بر روی لوحه های چوبی و نمد با قلم مو و پارچه ابریشمی، این منظور را عملی می کردند. با توجه به اینکه صنعت، نمد مالی در خاور دور سنّت و متداول بود، فردی چینی به نام تسائی لون (105 میلادی) از قطعات کهنه و اضافی ابریشم، خمیر و بعد ورقه‌هایی به صورت نمد درست کرد و از آن به کمک قلم مو برای نقاشی و نوشتن استفاده کرد و بعد به جای ابریشم، چوب خیزران و درخت توت را بکار گرفت. در حقیقت باید او را اولین مخترع کاغذ در دنیا دانست.

 

سیر تحولی رشد

کارگران چینی که در سال 751 به دست ایرانیان اسیر شدند این فن را با استفاده از کتان و شاهدانه به مردم سمرقند آموختند و بعدها توسط مسلمانان در بغداد، دمشق و حتی مراکش و اسپانیا متداول شد. اولین کارخانه کاغذ سازی در سال 1154 در اسپانیا و اولین آسیاب تهیه پودر چوب در سال 1190 در فرانسه تأسیس شده بود.

 

در ایران فعالیت کاغذ سازی اولین بار با تأسیس کارخانه مقواسازی و با استفاده از کاغذهای باطله در سال 1313 شمسی در کرج شروع شد و حدود 15 سال است که با تأسیس دو کارخانه کاغذ سازی پارس در هفت تپه خوزستان و کارخانه چوب و کاغذ ایران (چوکا) در گیلان، به صورت یک تکنولوژی مدرن و پیشرفته درآمده است.

 

مواد اولیه تهیه کاغذ
کاغذ

مواد اولیه انواع کاغذ بطور کلی، مواد سلولزی است که از منابع مختلف تهیه می‌شوند:

• ساقه کتان، شاهدانه، پنبه که الیاف بلند (در حدود 1.2 تا 6 میلی متر) دارند.

• ساقة گیاهانی مانند گندم، جو (کاه)، نی، کنف و غیره.

• درختانی که برگ سوزنی دارند، مانند کاج (با الیاف بلند ) و یا برگ پهن، دارند مانند چنار (با الیاف کوتاه در حدود 0.5 تا 1.2 میلی متر)

• انواع کاغذ‌های باطله و یا خرده‌ها و قطعات مقوای کهنه

• الیاف تفاله نیشکر

برخلاف این تصور که تولید کاغذ اساسا یک فرآیند مکانیکی است، در این فرآیند، پدیده‌های شیمیایی نقش برجسته‌ای دارند. از تبدیل چوب به خمیر کاغذ گرفته تا تشکیل کاغذ، اصول شیمیایی دخالت آشکاری دارند. لیگنین زدایی از یک منبع گیاهی مناسب، معمولا چوب، یک فرآیند شیمیایی ناهمگن است که در دما و فشار زیاد انجام می‌شود.

دامنه شیمی کاغذ، وسیع و جالب است شامل مباحثی از قبیل شیمی کربوهیدراتها، رنگدانه‌ های معدنی، رزینهای آلی طبیعی و سنتزی و افزودنی‌ های پلیمری متعدد می ‌باشد. در فرآیند تشکیل نیز تا حد زیادی شیمی کلوئید و شیمی سطح دخالت دارد. نقش پلیمر، شیمی محیط زیست و شیمی تجزیه را نیز نباید فراموش کرد.

 

مراحل تهیه کاغذ

• تبدیل چوب به قطعات ریز:

با استفاده از ماشین پوست کنی، و دستگاه تولید تراشه و عبور تراشه‌ها از الک مخصوص صورت می‌ گیرد و قطعاتی به طول حداقل 4 و عرض 2 سانتی متر (در مورد چوب) به دست می‌آید.

 

• پختن چوب و تولید خمیر:

این عمل ممکن است از طریق مکانیکی یعنی، بدون استفاده از مواد شیمیایی و توسط بخار آب جوش، تحت فشار صورت گیرد که معمولاً برای تهیه کاغذهای ارزان و کاهی، مانند کاغذ روزنامه متداول است. در روش شیمیایی از هیدروکسید سدیم (در روش قلیایی)، سولفیت هیدروژن کلسیم، در محیط اسیدی (PH=2-3 ، روش بی سولفیت) و یا سولفیت سدیم (در روش سولفیت) همراه با کمی کربنات سدیم در دمای بالاتر از 100 درجه سانتیگراد و تحت فشار، استفاده می ‌شود. در این مرحله خمیر قهوه‌ای رنگی حاصل می ‌شود که از آن در تهیه مقوا، کارتن، و یا کاغذ‌های کاهی استفاده می‌ شود.

 

• شستشوی خمیر کاغذ:

شستشوی قلیایی، که با استفاده از محلول 3 درصد سود در دمای 45 تا 50 درجه سانتیگراد به مدت یک تا دو ساعت صورت می‌گیرد. این عمل برای جدا کردن لیگتین و کاهش رنگ خمیر انجام می ‌پذیرد.


مواد های طبیعی و مصنوعی تشکیل دهنده


روغن مرکّبات بسیار فرّار بوده و زود هم خراب می شوند. در عطرهای کنونی روغن طبیعی مرکّبات با مواد شیمیایی که همان بو را دارند جایگزین گردیده اند. البته باز هم از برخی روغن های مرکبات در عطرهای امروزی استفاده می شود.

حتّی جایی که جایگزین های شیمیایی استفاده می شود برای غنا دادن به عطر مقدار بسیار کمی مواد طبیعی هم استفاده می کنند تا بتواند خشونت و زنندگی بوی مواد صنعتی را کم کند.
مثلاً روغن خِس خِس (vetiver) که هنوز هم در عطرها همراه vetiver acetat که صنعتی هست استفاده می شود. یا مثلاً میخک (clove) طبیعی همراه با eugenol مصنوعی که همون رایحه ی میخک را می دهد استفاده می شود.

مواد طبیعی حاوی تعداد بسیار زیادی مادّه در حجم کم هستند که باعث ایجاد کیفیّت بویایی عطر می شوند.
مثلاً روغن رز از تقریباً 7 الی 8 مادّه ی اصلی تشکیل شده ولی در کنار این ساختار تعداد نسبتاً زیادی مادّه (بیشتر از 200 مادّه) در حجم کم همراه با این 7 مادّه در روغن وجود دارد.
پس یک بیس رز مصنوعی که از ترکیب تقریباً 10 مادّه ی صنعتی درست شده به هیچ وجه نمی تواند جایگزین روغن طبیعی بشود.

قند های طبیعی و مصنوعی

قندهای طبیعی و مصنوعی

قندهای طبیعی

کربوهیدرات
بدن ما برای انجام اعمال و وظایف خود به انرژی نیاز دارد. کربوهیدرات ها منبع اصلی تهیه و تدارک انرژی برای بدن هستند
کربوهیدراتها دسته‌ای از ترکیبات شیمیایی طبیعی بسیار مهم از مواد تشکیل دهنده گیاهان ، گلها ، سبزیجات و درختان هستند
کربوهیدرات‌ها (هیدرات‌های کربن یا مواد قندی) یکی از انواع مولکول‌های زیستی هستند که از اتم‌های کربن، هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده‌اند. کربوهیدرات‌هادر بدن بیشتر به عنوان مولکول‌های ذخیره‌کننده انرژی عمل می‌کنند، اما کاربردهای ساختاری و نقش در انتقال پیام و... نیز دارند
کربوهیدرات نقش عمده ای در تأمین قدرت و انرژی بدن و مغز دارد بدن نمی تواند کربوهیدرات کافی را به تنهایی تأمین کند، لذا لازم است از طریق غذا تأمین شود. برای عملکرد صحیح مغز حد مطلوب هر میزان قند خون مورد نیاز می باشد. خصوصاً برای عملیات مغزی و فکری سریع، قند خون باید به حد مطلوب باشد. قند خون پایین سبب خستگی و ضعف عضلانی می شود
در حالي که بدن از ديگر مواد مغذي ، عمدتا چربي ها ، مي تواند به عنوان منبع انرژي مصرف کند ، مغز تقريبا منحصرا بر گلوکز براي تقويت فعاليت متابوليک روده تکيه دارد. هنگامی که کربوهیدرات‌ها وارد بدن می‌شوند به انرژی تبدیل می‌گردند و مقدار اضافی آنها در بافتهای چربی ذخیره می‌شود. در همه نقاط دنیا یک ماده غذایی نشاسته‌ای، غذای اصلی مردم است. در بیش از ۵۰ درصد کشورهای دنیا برنج، گندم، ذرت، سیب زمینی و نان، را به عنوان غذای اصلی استفاده می‌کنند. منابع عمده کربوهیدرات ها اغلب غذاهای گیاهی اند که می توان به سبزیجات، غلات و حبوبات اشاره کرد. شیر و لبنیات نیز به میزان کافی کربوهیدرات دارند.

دسته‌بندی کربوهیدرات‌ها

1)تک قندیها(مونوساکاریدها)
این گروه از کربوهیدرات‌ها به صورت تک واحدی هستند. ساده ترین واحد ساختمانی کربوهیدرات ها ، مونوساکارید است . مونوساکارید یک ماده شیمیایی است که تمام کربوهیدراتهای پیچیده از آن ساخته می شوند. مونوساکاریدها از لحاظ قدرت شیرینی ، قابلیت حل و دیگر خصوصیات با یکدیگر فرق دارند اغلب مونوساکاریدها را هگزوز می نامند زیرا از یک زنجیره شش کربنی تشکیل یافته اند که اتم های اکسیژن و هیدروژن به آن متصل شده اند .
.این گروه شامل قندهای زیر است(شش کربنی وپنج کربنی)
گلوکز
گلوکز، قند خون یا قند انگور (گلایکیس، در فرهنگ یونانی به معنی شیرین) که به دکستروز موسوم است. گلوکز بصورت طبیعی در بسیاری از میوه‌ها و گیاهان ودر خون انسان وجود دارد. تنها منبع انرژی مورد استفاده سیستم مرکزی اعصاب ، گلوکز است
فروکتوز
فروکتوز شیرین‌ترین قند طبیعی است(برخی از قندهای مصنوعی شیرین‌ترند) فروکتوز نیز در بسیاری از میوه‌ها (فروکتوز در فرهنگ لاتین به معنی میوه) و در عسل وجود دارد. فروکتوز در شربت های غلیظ ، خون جنینی و مایع آمینوتیک وجود دارد ولی این قند در بافت های حیوانی یافت نمی شود.
ریبوز
قند طبیعی مهم دیگری است که واحد ساختاری ریبونوکلئیک اسیدها می‌باشد . ریبوز قسمتی از ترکیبات حیاتی بدن مانند آنزیم های محتوی ریبوفلاوین و اسید نوکلئیک موجود در هسته ها و سیتوپلاسم یاخته ای را تشکیل می دهد . بدن می تواند " ریبوز " را از گلوکز سنتز کند

گالاکتوز
قندی است سفید از اجزای سازندة قند، شیر و بعضی قندهای گیاهی که در آب به خوبی حل می شوند. یکی از موادی که ازتجزیه قند شير مادر در بدن کودک ، ایجاد می شود گالاکتوز است. گالاكتوز به مصرف يك نوع باكترى به نام لاكتو باسيل می رسد و باعث تكثير اين باكترى مى‏شود. در نتيجه از رشد ساير ميكروبها و باكتريهاى بيمارى‏زا جلوگيرى مى‏گردد.

مانوز
مانوز يکي از ساکاريدهای ضروري است و در کلم ، بروکلي و جوانه ها موجود است. به نظر مي رسد اين قند در ساختار سلول هاي عصبي نقش داشته باشد از نظر تغذیه چندان مهم نیست زیرا فقط در غذاهایی وجود دارد که به خوبی جذب نمی شوند و در میوه هایی مانند سیب ، هلو و پرتقال به مقدار کم دیده می شوند .این قند در صمغ گیاهانی مانندشیرخشت و گزانگبیین وجود دارد
سوربوز
این قند در مرکبات وجود دارد
  دوقندیها (دی ساکارید)

دی‌ساکاریدها از تشکیل دو مونوساکارید بدست می‌آیند. تجزیه (هیدرولیز)دی ساکاریدها ، منوساکاریدها را دوباره بدست می‌دهد.قندهای این گروه عبارتنداز
1- ساکارز 
فراوانترین دی‌ساکارید طبیعی ساکارز (قند معمولی) است و یکی از مواد شیمیایی طبیعی است که بدون تغییر مصرف می‌شود. (آب و NaCl ، مثالهای دیگری هستند.) ساکارز از نیشکر و چغندرقند استخراج می‌شود و فراوانی طبیعی آن ، بین 14 تا 20 درصد است. ساکارز در بسیاری از گیاهان دیگر با غلظت کمتر نیز یافت می‌شود. تولید جهانی ساکارز در حدود 70 تریلیون کیلوگرم در سال است و کشورهای هستند (مانند کوبا) که اقتصاد آنها بستگی به قیمت ساکارز دارد. ساکارز یک ترکیب دی‌ساکارید از ترکیب گلوکز و فروکتوز است
ملاس شكل ناخالص تر ساكاروز است
  گلوکز + فروکتوز= ساکارز
   
2- لاکتوز
بعد از ساکارز ، فراوانترین دی‌ساکارید طبیعی ، لاکتوز یا قند شیر است. این قند ، در شیر انسان و حیوان (در حدود 5 درصد شیر) یافت می‌شود. پس از تبخیر تمام مواد فرار ، بیش از یک سوم مواد جامد باقیمانده را تشکیل می‌دهد. ساختمان آن از واحدهای گالاکتوز و گلوکز بوجود آمده است

  گالاکتوز + گلوکز= لاکتوز

 نوع قند شير مادر، لاكتوز است. از آنجا كه سلولهاى مغز فقط از قندى به نام گلوكز تغذيه مى‏كنند، رشد و تكامل مغزى نوزاد با ميزان قند موجود در شير مادر ارتباط مستقيم دارد. لاكتوز شير مادر بسرعت به گلوكز و گالاكتوز تجزيه شده كه گلوكز به مصرف سلولهاى مختلف، بخصوص سلولهاى مغزى و عصبى مى‏رسد و گالاكتوز به مصرف يك نوع باكترى به نام لاكتو باسيل و باعث تكثير اين باكترى مى‏شود. در نتيجه از رشد ساير ميكروبها و باكتريهاى بيمارى‏زا جلوگيرى مى‏گردد. لاکتوز داراي قدرت و ظرفيت شيرين کنندگي ناچيزي مي‌باشد. به ميزان يک به شش در مقايسه با ساکارز يا قند معمولي است. بنابراين شير بسيار شيرين نیست  
بسیاری از مردم می‌توانند هر روز شیر بخورند و هرگز لازم نیست درباره لاكتوز، قند طبیعی موجود در شیر فكر كنند. این افراد می‌توانند روزی دو تا سه لیوان شیر بنوشند، بی‌آنكه دچار مشكل خاصی شوند. در بدن این گروه از مردم شیر به طور كامل هضم می‌شود و لاكتوز در روده با كمك آنزیمی به نام لاكتاز گوارش یافته و به جریان خون راه می‌یابد. اما در بدن برخی از مردم آنزیم لاكتاز به مقدار كافی تولید نمی‌شود، از این رو این گروه از افراد در هضم و گوارش شیر یا محصولات لبنی دیگر كه حاوی لاكتوز باشند، دچار مشكل می‌شوند. همچنان كه سن ما افزایش می‌یابد، تولید لاکتاز در بدن ما كاهش می‌یابد و این امر به ویژه در اقوام خاصی بیشتر دیده می‌شود، مانند بومیان آمریكا و یا بسیاری از اقوام آسیائی و آفریقائی. برخی از بیماری‌های خاص و یا درمان‌های داروئی ویژه نیز می‌توانند در كاهش تولید این آنزیم در بدن موثر باشند. افرادی كه پس از صرف شیر یا موادغذائی لاكتوزدار احساس ناراحتی و سوءهاضمه می‌كنند، دچار مشكل عدم تحمل لاكتوز هستند و این مشكل با حساسیت ساده نسبت به شیر كه عبارت است از عكس‌العمل بدن نسبت به پروتئین شیر متفاوت است. عدم تحمل لاكتوز ناراحتی‌ها و عوارضی همچون اسهال، احساس تورم و بادكردگی در شكم، نفخ و دل پیچه را موجب می‌شود كه اغلب یك تا دو ساعت پس از صرف شیر یا غذاهای حاوی لاكتوز نمایان می‌شوند. اما گاه ممكن است سریع تر و حتی طی نیم ساعت نیز بروز پیدا كنند. بدون آنزیم لاكتاز كافی قسمت اعظم لاكتوز به صورت گوارش نیافته به روده بزرگ می‌رسد و در آنجا است كه آب موجود در محیط را جذب كرده و محیط مناسبی برای رشد باكتری‌ها فراهم می‌آورد. گاز و اسیدهای حاصل از این تحولات احساس ناراحتی در ناحیه شكم و همچنین بروز اسهال را موجب می‌شوند.


توصیه های لازم جهت درمان عدم تحمل لاکتوز :

* مصرف شیر را در شروع درمان با مقادیر کم آغاز کنید. به این صورت که در روزهای ابتدایی شیر را با آب رقیق کرده و از یک قاشق غذاخوری شروغ نمایید.

* در روزهای ابتدایی درمان، از تعداد واحدهای شیر و فرآورده های شیری فقط یک واحد را به شیر اختصاص دهید و بقیه ی واحدها را از دوغ یا ماست استفاده کنید.

* از مصرف شیر به هنگام ناشتا بودن پرهیز کنید.

*در شروع درمان از شیر پرچرب و یا شیر کاکائو استفاده کنید.

* بهترین جای گزین شیر برای افرادی که شیر را تحمل نمی کنند، ماست می باشد.

* حتی الامکان شیر را به صورت سرد میل کنید.


3-مالتوز
 مالتوز دی ساکاریدی است که از ترکیب دو گلوکز تشکیل شده و شیرینی آن به اندازه یک سوم ساکارز است.
   
  گلوکز+گلوکز= مالتوز



پلی‌ساکاریدها (قندهای پیچیده)

پلی‌ساکاریدها ازتعداد زیادی مولکولهای مونوساکاریدها ساخته شده اند. سه تا از فراوانترین پلی‌ساکاریدها سلولز ، نشاسته و گلیکوژن می‌باشند که ازپیوند تعداد زیادی مولکول گلوکز ساخته شده‌اند.
نشاستهبه عنوان ماده غذایی در گیاهان ذخیره می‌شود و بسادگی توسط محلول اسیدی به گلوکز تفکیک می‌شود. منابع اصلی نشاسته ، ذرت ، سیب زمینی ، گندم و برنج هستند. آب داغ باعث متورم شدن دانه‌های نشاسته می شود. دستگاه گوارشی انسان قادر به هضم نشاسته است
سلولز 
سلولز ساختار اولیه دیواره سلولی گیاهان را تشکیل می‌دهد. دستگاه گوارشی انسان قادر به هضم سلولز نیست و آن را بدون تغییر دفع می‌کند اما برخی جانوران مثل نشخوارکننده‌ها و موریانه‌ها می‌توانند سلولز را به کمک میکروارگانیسمهایی که در دستگاه گوارش آنها زندگی می‌کنند، هضم کنند. این میکروارگانیسمها با آزادکردن آنزیمهایی به هضم سلولز کمک می‌کنند.

کاربرد سلولز 
سلولز ماده تشکیل دهنده دیواره سلولی گیاهان است. این ترکیب اولین بار در سال 1838 مورد توجه قرار گرفت. در آن سالها با اعمال تغییراتی در آن مانند نیتروژندار کردن در تولید نیترو سلولز مورد بهره برداری قرار گرفت. سلولز بصورت تقریبا خالص در رشته‌های پنبه وجود دارد. این رشته‌ها در تولید نخ و پارچه بافی و تولید پوشاک اهمیت فراوانی دارند.

همچنین الیاف پنبه استرلیزه شده در پزشکی کاربرد زیادی دارد. سلولز بصورت ترکیب با لیگنین (ماده چوب) و سلولز در تمام مواد گیاهی وجود دارد. سلولز در گذشته در ساخت باروت بدون دود مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروزه از آن برای تولید نیترو سلولز که در ساخت مواد منفجره ، پلاستیک‌سازی ، رنگسازی و … کاربرد دارد، استفاده می‌کنند. سلولز همچنین در آزمایشگاه به عنوان جزء عمل کننده فاز جامد در کروماتوگرافی لایه نازک استفاده می‌شود.

گلیکوژن
یکی از پلی‌ساکاریدهای اصلی برای ذخیره انرژی در انسان و حیوانات است و نیز به دلیل اینکه در دسترسترین منبع گلوکز بین وعده‌های غذا و در مواقع فعالیت فیزیکی (سخت‌کاری) می‌باشد، از اهمیت زیادی برخوردار است. این ماده در مقادیر نسبتا بالا ، بخصوص در جگر و در محلهای غیر فعال ماهیچه‌ها ذخیره می‌شود. کبد گلوکز اضافه رابه گلیکوژن تبدیل وذخیره می کند


شیرین کننده(قندهای) های مصنوعی
قندها در طبیعت به وفور یافت می شوند. از میان آن ها، نشاسته و ساکارز (قند معمولی) جایگاه ویژه ای در برنامه غذایی ما دارند. با وجود این، این مواد شیرین، زندگی را به کام گروه نه چندان اندکی از انسان ها تلخ کرده اند. چاقی، بیماری عصر ماست. افراد چاق به رژیم غذایی با کالری کم نیاز دارند. از آن جا که قندها از میزان کالری بالایی برخوردارند و به راحتی به چربی تبدیل می شوند، کاهش میزان مصرف آن ها در برنامه غذایی این افراد ضروری است. اما میل انسان به خوردن مواد شیرین ، یکی از عواملی است که احتمال موفقیت چنین رژیم هایی را کاهش می دهد.

قندها در بیماران مبتلا به مرض قند (دیابت) نیز مشکلات فراوانی می آفرینند. در حقیقت، در این بیماران، قند حکم سم مهلکی را دارد که اثرات مخرب خود را بر تمامی بخش های بدن اعمال می کند. از طرف دیگر، مهمترین عامل پوسیدگی دندان ها، مصرف بیش از اندازه مواد قندی است.
یرین کننده های مصنوعی از جمله «ساخارین» و «آسپارتام» به ما امکان داده اند نوشابه ها، شکلات ها و مرباهای رژیمی تولید کنیم.  
این شیرین کننده ها انرژی قابل ملاحظه ای تولید نمی کنند و برخی از آن ها بدون آن که وارد روندهای سوخت و سازی بدن شوند، دفع می شوند. میزان شیرینی این ترکیبات بالاست و می توان با مقادیر اندکی از آن ها، رژیم های غذایی کم کالری و در عین حال ذائقه پسندی را برای افراد چاق ترتیب داد، به افراد دیابتی کمک کرد و دندان های سالم تری داشت. این ترکیبات که مواد غذایی و نوشیدنی های «بدون قند» را به ارمغان آورده اند، تحفه اتفاقات جالبی هستند.برخی از شیرین کنندهای مصنوعی عبارتند از
1- ساخارین
این شیرین کننده سیصد برابر شیرین تر از ساکارز است و یک شیمیدان آلمانی به نام «کنستانتین فالبرگ» آن را کشف کرد. وی در سال ۱۸۷۹ در دانشگاه «جان هاپکینز» روی ترکیبات آلی کار می کرد. یک شب پس از بازگشتن از آزمایشگاه و هنگام صرف شام، متوجه مزه شیرین عجیبی در دستان خود شد. فالبرگ احتمال داد که آن مزه از ماده ای در آزمایشگاه سرچشمه می گیرد. صبح که به آزمایشگاه بازگشت به دقت روی میزها، قفسه ها و ظروف آزمایشگاه را وارسی کرد تا سرانجام به سرچشمه شیرینی پی برد. وی با تحقیقات بیشتر توانست ساختمان شیمیایی ماده شیرینی را تعیین کند که آن را ساخارین نامید و راه را برای تولید انبوه آن هموار کرد  
جذب آن از دستگاه گوارش به کندي صورت مي گيرد، اما از طريق ادرار بسرعت دفع مي شود

2- آسپارتام(قند رژیمی)
این شیرین کننده، دویست برابر شیرین تر از ساکارز است و «جیمز اشلاتر» در سال ۱۹۶۵ آن را کشف کرد. او برای تولید دارویی برای درمان زخم معده تلاش می کرد. وقتی برای داشتن راحت تر قطعه کاغذ انگشت های خود را به دهان برد، متوجه مزه شیرین جالبی شد. اشلاتر آن ماده را جداسازی و ساختمان شیمیایی آن را معلوم کرد. جالب این که، این ماده بسیار شیرین از ترکیب یک ماده بی مزه به نام «اسید آسپارتیک» و یک ماده تلخ به نام «فنیل آلانین» به دست می آید.
آسپارتام در بسيارى از غذا ها و نوشابه ها و به صورت شيرين كننده سر ميز غذا مصرف مى شود.
3- سیکلامات:
این شیرین کننده، چهل برابر شیرین تر از ساکارز است و یک دانشجوی مقطع تحصیلات تکمیلی به نام «میشل اسودا» در سال ۱۹۳۷ آن را کشف کرد. او روی تولید ترکیب ضد دردی به نام «سدیم سیکلو هگزیل سولفامات» کار می کرد. روزی هنگام کار در آزمایشگاه مشغول سیگار کشیدن بود و برای لحظه ای سیگار را روی میز کارش قرار داد. وقتی بار دیگر سیگار را به دهان گرفت، متوجه مزه شیرین ته سیگار شد. بی درنگ همه ترکیباتی را که روی میز کارش بود، چشید تا سرانجام عامل شیرینی سیگارش را کشف کرد. وی آن را سیکلامات نام نهاد.
سوکرولوز:
این شیرین کننده بیش از ششصد برابر شیرین تر از ساکارز است و آن را یک دانشجوی خارجی که به زبان انگلیسی تسلط نداشت، در کالج سلطنتی انگلستان کشف کرد. وی در سال ۱۹۷۶ درخواست استادش مبنی بر بررسی (Test) یک قند کلردار را به غلط، چشیدن (Taste) آن ترکیب تعبیر کرد. او متوجه شد که آن ترکیب، شیرینی فوق العاده ای دارد و به این ترتیب شیرین کننده دیگری را به دسته شیرین کننده های مصنوعی افزود.
پتاسیم اسسولفام:
این شیرین کننده، صد و سی بار شیرین تر از ساکارز است و آن را یک شیمیدان آلمانی به نام «کارل کلائوس» در سال ۱۹۶۷ کشف کرد. او که مشغول بررسی چند ترکیب شیمیایی بود و هنگامی که برای برداشتن راحت تر قطعه ای کاغذ سرانگشت خود را به دهان برد، متوجه مزه شیرین جالبی شد

عنصر طبیعی مصنوعی

عنصر شیمیایی، در دانش شیمی، به ماده‌ای گفته می‌شود که اتم‌های آن تعداد پروتون‌های برابر در هسته‌ی خود داشته باشند. این عدد(تعداد پروتون ها) که با نماد Z نشان داده می شود، عدد اتمی آن عنصر نام دارد. ویژگی های شیمیایی اتم های یک عنصر توسط ساختار الکترونی آنها تعیین شده که آن هم به نوبه خود به تعداد پروتون های هسته آن اتم وابسته است. به شکلی که همه اتم هایی که دارای تعداد پروتون های برابر(عدد اتمی برابر) باشند، ویژگی های شیمیایی یکسانی دارند. اما اتم های یک عنصر می توانند دارای تعداد متفاوتی نوترون باشند که ایزوتوپ های آن عنصر نامیده می شوند. گاهی نیز برای سادگی، به عنصر شیمیایی صرفاً عنصر گفته می‌شود. هم‌چنین تمام اتم‌هایی که تعداد پروتون‌های درون هستهٔ آن‌ها ۹۲ عدد باشد، عنصر اورانیوم به شمار می‌روند. هم اکنون تعداد عناصر شیمیایی در جدول تناوبی حدود ١١٨ عنصر برآورد می‌شود که دارای اعداد اتمی از ١ تا ١١٨ می باشند. از این تعداد ٩٤ عنصر در طبیعت یافت می شود و بقیه به طور مصنوعی و به کمک واکنش های هسته ای در آزمایشگاه ساخته می شوند. از میان همه عناصر ٨٠ عنصر حداقل دارای یک ایزوتوپ پایدار می باشند که به جز عنصر شماره ٤٣( تکنتیوم) و عنصر شماره ٦١(پرومتیوم) همگی دارای عدد اتمی برابر یا پایین تر از ٨٢ می باشند. به زبان دیگر در جدول تناوبی تنها عناصری که از عنصر ٨٢ یعنی بیسموت سبکتر بوده و دارای ایزوتوپ پایدار نمی باشند، فقط عناصر ٤٣ و ٦١ هستند.
عناصر شیمیایی می توانند در هنگام واکنش های شیمیایی با یکدیگر ترکیب شده و تعداد بیشماری ماده شیمیایی بوجود آورند. مثلا آب نتیجه واکنش دو اتم از عنصرهیدروژن با یک اتم از عنصر اکسیژن و تشکیل مولکولی با فرمول شیمیایی H2O است. همین دو عنصر در شرایط عملی متفاوت می توانند مولکول دیگری را بنام پراکسید هیدروژن یا آب اکسیژنه با فرمول H2O2 تشکیل دهند. به همین شکل همه مواد مرکب می توانند به عناصر سازنده خود تجزیه شوند. بعنوان مثال می توان آب را به کمک الکترولیز به عناصر هیدروژن و اکسیژن تبدیل کرد.

یک ماده خالص که تنها از اتم های یک عنصر تشکیل شده باشد، «ماده ساده» نامیده می شود. چنین ماده ای را نمی توان به عناصر دیگری تجزیه کرد. از این دیدگاه ماده ساده در برابر ماده مرکب قرار می گیرد. بعنوان مثال اکسیژن یک عنصر است. اما ماده ای را که ما در طبیعت بعنوان گاز اکسیژن شناخته ایم، در حقیقت یک ماده ساده دو اتمی از این عنصر است که که «دی اکسیژن» یا «اکسیژن مولکولی» (O2) نامیده می شود. ازن شکل دیگری از عنصر اکسیژن است که در طبیعت با فرمول (O3)یافت می شود. رابطه بین دی اکسیژن و ازن رابطه ای است که به آن دگرشکلی یا آلوتروپی می گویند. به زبان دیگر، دی اکسیژن و ازن آلوتروپ یا دگر شکل های عنصر اکسیژن می باشند. الماس و گرافیت نیز آلوتروپ های عنصر کربن هستند.
پس می بینیم که یک عنصر ممکن است در طبیعت به اشکال مختلف یافت شود. اما کدام حالت شیمیایی از یک عنصر را می توان بعنوان حالت استاندارد آن عنصر در نظر گرفت؟ حالت استاندارد یک عنصر شیمیایی آن ماده ساده از آن عنصر است که آنتالپی استاندارد تشکیل آن در شرایط طبیعی کمینه باشد، که طبق قرارداد کمترین آنتالپی استاندارد تشکیل را در محاسبات برابر با صفر در نظر می گیرند.

عناصر شیمیایی را نمی توان به کمک واکنش های شیمیایی معمولی به یکدیگر تبدیل کرد. تنها واکنشی که می توان با استفاده از آن تعداد پروتون های هسته اتم های یک عنصر را تغییر داد و در نتیجه یک عنصر را به عنصر دیگری تبدیل کرد، یک واکنش هسته ای است که آن را واکنش تبدیل هسته ای یا «ترانسموتاسیون» می نامند.

جدول تناوبی عناصر

صفت

صفت : واژه یا گروهی از واژه هاست که درباره ی اسم توضیحی می دهد ویکی از خصوصیات اسم را ازقبیل حالت ، مقدار، شماره ومانند آن بیان می کند . اسمی که صفت درباره ی آن توضیح می دهد موصوف نامیده می شود.

1- معمولاً صفت بعد از موصوف خود می آید مانند: زبان ِسرخ، سرِسبز

2- صفت در مفرد وجمع بودن با موصوف خود مطابقت نمی کند یعنی صفت همیشه مفرد است مانند : درختان سرسبز

3- ممکن است یک موصوف چند صفت داشته باشد ، دراین صورت اغلب آن ها را به شکل اضافه می آورند مانند : مرد ِ هنرمند ِخرد پیشه

مضاف الیه نیز مانند صفت با حرف نشانه ــِ کسره به دنبال کلمه ای که به آن مضاف می گویند می آید. ازجهت ظاهری هیچ فرقی میان مضاف الیه وصفت نیست ولی ازجهت معنایی با آن متفاوت است یعنی صفت عین ِ موصوف است ودرخارج ازموصوف وجود ندارد . وقتی می گوییم درخت ِبلند "بلند" صفت درخت است اما وقتی می گوییم درخت ِسیب سیب مضاف الیه درخت است یعنی سیب ودرخت هر کدام جداگانه وجود دارند. برای تشخیص صف از مضاف الیه روش های گوناگونی وجود دارد از جمله می توان از راه های زیر استفاده کرد :

1. اگرمیان موصوف وصفت "ی" که نشانه ی یکی بودن است – بیاوریم ، ساختمان موصوف وصفت معنای خود را ازدست نمی دهد.

کوه ِ بزرگ

کوهی بزرگ

اما اگر میان مضاف ومضاف الیه "ی" بیاوریم چیزی بی معنی به دست می آید: کوه ِ آبیدر – کوهی آبیدر

2. اگر ازمیان موصوف وصفت ، کسره را برداریم و "است" یا یک فعل ربطی دیگر به آخر آن ها بیفزائیم جمله ای با معنی به دست خواهد آمد که درآن موصوف به نهاد وصفت به مسند تبدیل می شود :

کوه ِبزرگ

کوه ، بزرگ است .

اما اگر درباره ی مضاف ومضاف الیه این کار را انجام دهیم جمله ای بی معنی به دست می آید:

کوه ِ آبیدر

کوه ، آبیدر است.

صفت نسبی : صفت نسبی ، صفتی است که به کسی یا جایی یا جانوری یا چیزی نسبت داده شود وآن بیشتر با افزودن پسوندهای «ی» ،«ین» ، «ینه» ، های بیان حرکت ، «گان» ، «انه» ، «انی» ، «چی» به آخر اسم یا صفت وبه ندرت ضمیر ساخته می شود :

ی : محمدی ، سنندجی ، زمینی ، آسمانی ، فیلی ، نباتی ، خودی و... .

ین : نمکین ، آتشین ، سیمین ، پیشین ، آهنگین ، پسین ، دروغین و... .

ینه : پشمینه ، زرّینه ، سیمینه ، دیرینه ، پیشینه و... .

ه : دورویه ، صد ساله ، یکشبه ، همه کاره ، سده ، چند روزه ، درسته و... .

گان : گروگان ، رایگان ، شایگان ، دایگان و... .

انه : عامیانه ، سالانه ، روزانه ، مردانه ، زنانه ، پسرانه ، محترمانه و... .

انی : روحانی ، جسمانی ، نورانی ، طولانی و... .

گانه : دوگانه ، چند گانه ، جداگانه ، پنجگانه و... .

چی : گمرکچی ، پنبه چی ، پستجی ، قهوه چی ، تماشاچی و... .

 

فارسی همش هست

 مثنوی : شعری است که اولا ، تمام ابیاتش مصرع است ،یعنی ،در مصرع اول و دوم تمامی بیت ها قافیه وجود دارد ، ثانیا ، قافیه ی هر بیتی مستقل است و با بقیه ی بیت ها ی دیگر تفاوت دارد . از این رو ، هر تعداد که بخواهیم ، قافیه برای ادبیات پیدا می شود ، زیرا کلمات قافیه عوض می شوند و بدین ترتیب ، هیچ گونه کمبود قافیه پیش نمی آید و می توان هزاران بیت شعر سرود و حتی اشکالی ندارد که قافیه اشکالی ندارد که قافیه های یک بیت را پس از چند بیت بعد ، دوباره به کار ببریم . به همین دلیل ، داستان ها ، حماسه ها و اغلب مطالب طولانی به صورت مثنوی سروده شده است .حداقل مثنوی 2 بیت است ، اما حداکثر آن هیچ محدودیتی ندارد .

- حماسه ها : شاهنامه ی فردوسی ، گر شاسپ نامه ی اسدی توسی

- داستانهای عاشقانه یا عارفانه : خمسه یا پنج گنج نظامی گنجوی . هفت اورنگ جامی .

کتابهای تعلیمی عرفانی و اخلاقی : حدیقة الحقیقه ی سنایی ، گلشن راز شبستری ، مثنوی مولوی ، اسرار نامه ، الهی نامه ، منطق الطیر و مصیبت نامه عطار، و بوستان سعدی.

 

2- غزل : در لغت به معنی عشق بازی و گفتن سخن عاشقانه است 0غزل های اولیه ی زبان فارسی تا حدود قرن هشتم از لحاظ موضوع هم عاشقانه بود ، اما از آن پس ، موضوعات مختلف به محدوده ی غزل وارد شد ، چنان که در دوران معاصر، موضوعات سیاسی هم در حدی وسیع در غزل راه یافته است . قافیه ی غزل تا حد وسیع در غزل راه یافته است . امروزه غزل و قصیده ، تفاوت مهمی جز در تعداد بیت ندارند . در مورد تعداد ابیات غزل ، نظریات متفاوتی وجود دارد ،ولی بیشتر تعداد ابیات بین پنج تا پانزده بیت را با وضع قافیه ای که گفتیم ،غزل دانسته اند و از 16 بیت به بالا را قصیده می شمارند البته غزل های بیش از 15 بیت هم گاه گاهی دیده می شود ، اما شکل معمول آن بین 5 تا 15 بیت است . در غزل ، رعایت یک موضوع خاص و واحد ، شرط نیست ؛ یعنی ، می توان در یک غزل ، چند نکته ی جداگانه را مطرح کرد .

در مورد غزل نمی توان استاد واحدی را به عنوان بهترین نام برد ، اما می توانیم چند نفر را در هر مسیر به عنوان برگزیده نام برد .

جلال الدین محمد مولوی = غزل کاملا عارفانه    شمس الدین محمد حافظ = غزل عرفانی ، اجتماعی

شیخ مصلح الدین سعدی = غزل عاشقانه            صائب تبریزی = غزل به شیوه ی سبک هندی

فرخی یزدی = غزل اجتماعی – سیاسی

 

3- قصیده : شعری است که از لحاظ شکل و قافیه مانند غزل ؛ یعنی ،قافیه ها در مصراع اول و مصراع های زوج می آید و در آن معمولا یک قصد معین ، یعنی ، یک موضوع واحد محور سخن قرار می گیرد و از این جهت با غزل تفاوت دارد ، چون در غزل ،موضوع واحد ، شرط نیست . تفاوت قطعی غزل با قصیده در ابیات آن هاست ، زیرا غزل بین 5 تا 15 بیت است ، اما قصیده ، حد اقل شانزده بیت است و حد اکثر آن آزاد است . و تا بیش از 220 در قصاید خاقانی دیده می شود .بدیهی است که در باره ی شماره ی ابیات قصیده ، نظریات دیگری نیز وجود دارد ، اما امروزه بهترین راه شناخت قصیده نسبت به غزل ، شماره ی ابیات آن است که اگر از 16 بگذرد ، قصیده است.

سرایندگان قصیده :

قرن 4 = رودکی 

قرن 5= ناصر خصرو

قرن 6= انوری ابیوردی ، خاقانی شروانی ، سید حسن غزنوی و سنایی غزنوی

قرن 7= سعدی

دوره ی معاصر= ملک الشعرا ، محمد تقی بهار

قطعه : شعری است که هیچ یک از ابیاتش مصَرّع نیست ؛ یعنی، قافیه هایش فقط در مصراع های زوج قرار دارد .نام قطعه را به این سبب به این نوع شعر داده اند که گویی قطعه ای از غزل یا قصیده را از میان آن بریده باشند ، چون قافیه غزل و قصیده فقط در آخر بیت هاست مگر نخستین که هر دو بیت هایش دارای قافیه است .

حداقل ابیات آن 2 بیت است اما حداکثر آن مشخص نشده است ؛ معمولا حد اکثر قافیه زیاد نیست.در قطعه ، غالبا موضوعات اخلاقی و اجتماعی مطرح میشود ، ام موضوع معینی ندارد .

سرایندگان قطعه :

ابن یمن فریومدی در قر ن8 بهترین سراینده ی قطعه شناخته شده است و سپس به ترتیب انوری ابیوردی قرن 6 و پروین اعتصامی (معاصر) جای دارند .

 

5- چهار پاره : از جهت شکل ظاهری ، یک چهار پاره ، ترکیبی است از چندین قسمت که هر کدام دو بیت باشند با وزن یکسان و در هر بخش از جهت شکل قافیه ، کاملا شبیه یک قطعه باشد ، یعنی ، قافیه هایش فقط در آخر بیتها قرار می گیرد و قافیه ی هر دو بیت مستقل و با بقیه ی دو بیت ها تفاوت دارد . تنها تفاوت یک چهار پاره با مجموعه ای از چندین قطعه دارای دو بیت ، در این است که دو بیت های چهار پاره از جهت موضوع ، به هم مربوط و در دنباله یکدیگر هستند ، اما هر قطعه باید موضوعی مستقل داشته باشد 0 چهار پاره در دوران معاصر ابداع شده است و محدودیتی در تعداد دو بیت ندارد .

 

6- رباعی و دو بیتی : این دو نوع شعر از جهت شکل ظاهر ، شباهت های بسیاری با هم دارند . قافیه های هر دو در مصراع های 1،2و 4 قرار دارد و در مصراع سوم ، بسته به اختیار شاعر است ؛ یعنی، حق دارد که قافیه را در هر چهار مصرع هم رعایت کند . در هر رباعی یا دو بیتی ، یک موضوع کاملا مستقل مطرح می شود .